Uitslagen

Hagenaar Maurice van Mourik wint het 32e Boertjes Schaaktoernooi.

De gezelligheid van het Boertjes Wood Schaaktoernooi trok zaterdag 3 februari jl. ruim zestig schaakvrienden naar Balkbrug. Van jong tot oud werd er weer genoten van de prettige sfeer en de gemoedelijkheid die dit jaarlijkse evenement kenmerkt. Van dichtbij en van ver kwamen de schaakliefhebbers naar Balkbrug om op de 64 velden het tegen elkaar op te nemen. Winnaar van de hoofdgroep werd Maurice van Mourik uit Den Haag. Zijn lange reis werd bekroond met de eerste plaats, al moest hij daarvoor wel hard werken, want Sietse Gosker uit Zwolle zat Maurice op de hielen. Doordat Maurice het onderlinge treffen met Sietse in zijn voordeel had weten te beslissen, werd hij uitgeroepen tot winnaar van de 32e editie.
De organisatie ligt steevast in handen van de dam- en schaakvereniging Kijk Uit. Zij hadden de deelnemers vooraf op speelsterkte in poules van vier spelers ingedeeld. Het leverde vele boeiende gevechten op, waarbij de schaakklok soms onverbiddelijk was. Opmerkelijk was de winst van de slecht 8-jarige Ansh Jakhari in groep 9. Hij had met zijn ouders de reis vanuit Spijkenisse gemaakt en werd beloond voor zijn slimme, snelle en verfijnde spelinzicht. Ook de leden van de schaakclub Kijk Uit vielen in de prijzen: Wim Schutte en Jan Schippers pakten in hun groep de eerste plaats en Anton Kaal veroverde een tweede plaats.

Het Trefpunt was een mooie locatie om dit keer een nieuwtje te presenteren. Het bedrijf DGT Projects uit Enschede had voor deze gelegenheid een digitaal schaakbord ter beschikking gesteld, dat in de eerste groep werd ingezet. In een gezellige ambiance bij de stamtafel konden de toeschouwers op een groot scherm de partij uit die groep live volgen. Ze waren unaniem vol lof over deze digitale stap voorwaarts, die de schaaksport en het Boertjes Wood toernooi een extra impuls hebben gegeven.

De organisatie, de sponsor Boertjes Wood en de deelnemers kijken terug op een geslaagde dag en een prachtig toernooi. De gehanteerde formule behoudt een grote aantrekkingskracht en zal daarom op de activiteitenkalender van 2019 zeker terugkomen.

Hieronder de complete lijst van de groepswinnaars

Groep 1:
1. Maurice van Mourik (Den Haag)
2. Sietse Gosker (Zwolle)

Groep 2:
1. Henk-Jan Bezemer (Ommen)
2. Henk Abels (Heerde)

Groep 3:
1. Ferdi Sieben (Zoetermeer)
2. Klaas Winters (Ommen)

Groep 4:
1. Menno Keizer (Leek)